4 daagjes op Aruba - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Marissa Kloese - WaarBenJij.nu 4 daagjes op Aruba - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Marissa Kloese - WaarBenJij.nu

4 daagjes op Aruba

Door: marissakloese

Blijf op de hoogte en volg Marissa

03 September 2011 | Aruba, Oranjestad

Bon nochi dushi’s (Goede avond schatjes) :P

Inmiddels ben ik hier alweer 4 dagen en heb mijn eerste 2 werkdagen in het ziekenhuis achter de rug. Donderdag begonnen Elaine en ik op de afdeling Unit 3 niet snijdend. Dit is een interne/neurologie/nefrologie afdeling. Echt werken hebben we nog niet gedaan, de eerste 2 dagen waren echt inwerkdagen. We hebben een rondleiding over de afdeling en door het ziekenhuis gehad en GIGANTISCH veel informatie gekregen. En zoals we al gedacht hadden, gaat het hier in Aruba er iets anders aan toe als in Nederland in het ziekenhuis :P Hier wordt bijvoorbeeld alles nog met papier gedaan en weinig met de computer. Wat we als eerste te horen kregen was dat ze met een groot personeelstekort op de afdeling zaten en ze met smart op ons zaten te wachten. Woensdag waren ze maar met 3 mensen die 32 patiënten moesten gaan verzorgen! Wat me wel meeviel was dat alle collega’s wel netjes ’s morgens op tijd op de afdeling aanwezig waren :P Alle collega’s kunnen gelukkig wel gewoon Nederlands spreken, alleen onderling praten ze soms wel eens in het Papiamento’s. Ook zijn er best veel Nederlandse artsen in het ziekenhuis. Echter niet alle patiënten kunnen Nederlands verstaan en sommige patiënten willen gewoon geen Nederlands spreken. Als het goed is krijgen we nog een cursus Papiamento’s, maar onze leidinggevende gaf al aan dat ze nog niet wist of dit er wel van zou komen aangezien ze al een groot personeelstekort op de afdeling hebben. Van een nieuwe collega die gelijk met ons op de afdeling begon en samen met ons werd ingewerkt, hebben we wel al wat woorden Papiamento’s geleerd :D Echt wel leuk om dit te leren!
Wat me ook mee viel is dat alle materialen best netjes gestructureerd opgeborgen lagen zoals medicijnen, verbandmaterialen enz. Wel zijn er minder materialen aanwezig, zo zijn er bijvoorbeeld maar 2 perfusorpompen waar 2 afdelingen samen mee moeten doen. Ook werken ze hier nog weinig met de computer. Alles wordt nog met papierwerk gedaan. Wat wel luxer is als in Nederland, is dat ze hier een soort van glijbaan hebben waar je de zakken met was in kunt gooien :P Als je een waszak vol hebt, kun je een klep open trekken en de waszak er in gooien en komt hij zo beneden terecht bij de wasserette :P Erg handig! Ook hebben ze in het ziekenhuis zeer goede aircosystemen waardoor we gewoon de eerste 2 dagen met ‘kippenvel’ rond liepen aangezien we nog weinig deden :P
De tweede inwerkdag hebben we ook al een BHV-cursus gehad. We moesten met een brandblusser brandjes gaan blussen en een patiënt redden die in vlammen stond :P
Na 2 inwerkdagen waren we wel echt kapot en blij dat we vandaag vrij waren :D Gisteravond hebben we gezellig met een paar mensen van dit appartementencomplex bij elkaar gezeten wat drinken. En vandaag zijn Elaine en ik dan eindelijk naar het strand (Eagle beach) geweest! :D Dit was echt super! Mooie witte stranden en een heeeeeeeele heldere blauwe zee zoals je dat ook altijd ziet op plaatjes :P Helaas was ik mijn camera vergeten, foto’s van de zee en het strand volgen dus binnenkort :P
Vanavond kregen we eindelijk de auto van onze collega die we gehuurd hebben :D Echt een suuuuper grote familie auto :P Foto’s zijn te zien op mij Facebook, aangezien het uploaden van foto’s op deze site nog niet echt lukt. De komende dagen zal Elaine mij wat meer van het eiland laten zien. Vanavond zijn we al even met de auto naar Wendy’s geweest om te eten. Dit is een soort Mac Donalds maar dan alles zelfgemaakt :P Erg lekker :P
Inmiddels zijn we ook bezig met een appartement voor de komende maanden aangezien we dit appartement maar een maand kunnen huren. Omdat het ons hier erg goed bevalt hebben we gevraagd of we niet in dit appartementencomplex kunnen blijven. Dit kon wel alleen moeten we onze spullen dan wel verhuizen naar één van de appartementen hier tegenover aangezien deze 2 appartementen door het ziekenhuis zijn gehuurd. Ook had de huureigenaar van dit appartementencomplex nog een vrijstaand huis te huur staan. Hier gaan Elaine en ik van de week ook nog even kijken.
Dit was mijn verhaal eerst weer :P Nu zo maar op bed, want moet de komende 5 dagen weer werken.

Sunchi (kusjes) aan iedereen!

Liefs marissa

• 05 September 2011 - 11:52

Leonie:

hey, mooie fotos
    ziet er goed uit!
    groetjes van ons xxx

• 05 September 2011 - 19:23

Jans En Rita:

leuk om je zo te volgen, ook mooie foto's hoor. veel plezier nog......
    groetjes van ons allemaal

• 07 September 2011 - 07:07